gun
Gun Recenze GUN

GUN

frix@seznam.cz

frix@seznam.cz

26. 12. 2005 23:55 1

Gun je hra, kterou lze v mnoha ohledech označit za učebnicový příklad konvencí v herní branži. Je to například případ úspěšné firmy, která vystaví své jméno na hrách jednoho typu a po dlouhé době se odhodlá zkusit i něco jiného – Neversoft po sedmi Tony Hawk hrách potřeboval nový projekt jako sůl. Gun je ale i glorifikací násilí, před kterou by nejen zámořští moralisté nejraději prováděli exorcismus. Toto násilí však není samoúčelné a v duchu dalšího trendu moderního hraní, tzv. filmového dojmu, výborně ladí s celkovou atmosférou hry. Gun je nicméně především skvělým vysvobozením z kolotoče her se stále stejnou tématikou a po dlouhé době si můžete díky Gun vychutnat dobrou zábavu v prostředí amerického divokého západu.

Vaším ztělesněním se v Gun stane Colton White, zkráceně Colt, který se jednoho krásného rána v Nevadě 19. století vydává na lov divoké zvěře se svým otcem Nedem. Po velice vkusně zasazeném tutoriálu následuje razantnější introdukce do děje, kdy přepadnou Neda a Colta (spolu s haldami jiných, nedůležitých osob) na jednom parníku záhadně vyhlížející piráti. Ned si jen tak tak zachrání holý život, což se bohužel nedá říci o Nedovi. Před posledním vydechnutím stihl jen Colta nechat s nedobrou informací, že není jeho pravým otcem a pokud se chce dozvědět pravdu, musí vyhledat jistou slečnu v Dodge City. Děj Gun je hodně akční a dynamický, nikdy se však nepřelévá do nepřehledného chaosu. Je to klasický western s pořádnou dávkou pálivých papriček navrch, jehož jediná znatelná dějová chyba spočívá v tom, že vás příliš brzy nechá na suchu. Na normální obtížnosti se dočkáte antiklimaxu už po zhruba sedmi hodinách, což je nejspíše daní za vývoj na X360.

Podle předběžných informací se Gun tvářila jako variace na GTA, zasazená do nezvyklého prostředí divokého západu. Pravda je to jen na půl, na výběr sice máte vedle hlavních příběhových misí také nějaké postranní, ale jejich apel na hráče je minimální. V kombinaci s o mnoho menší rozlohou herního světa, než na jakou jsme zvyklí z famózní GTA série, to bohužel znamená nenaplněné ambice. Plněním vedlejších misí si můžete zlepšit vlastnosti a mít například o kus přesnější mušku, výsledky jsou však znatelné jen pod silnou lupou. Kromě toho si vyděláte i pár dolarů navíc, za něž se opět dají vylepšit zbraně, zdraví atd., jenže k tomuto účelu zcela stačí bakšiš získaný během dějových misí. Pokud tvůrci připraví druhý díl, v což pevně doufám, snad se z této chyby poučí a buď přídavné složky hry vypustí, nebo je citelně zlepší. V současném stavu totiž zbytečně kazí jinak výtečnou hru!

S pomocí častých a dobře provedených filmečků vás Gun provádí od úkolu k úkolu, které jsou přehledně vyznačené na mapě a prakticky pořád víte velmi přesně, co je třeba udělat. Po překrásně zpracované krajině se budete pohybovat především v sedle koně a je to skutečně skvělý zážitek, daleko více naplňující, než kdybyste tytéž štreky absolvovali například na motorce nebo v džípu. Ovládání vašeho oře je přitom vyřešeno opravdu dobře po všech stránkách.

Výsledkem drtivé většiny přesunů pěšky i koňmo je přestřelka, často přerůstající v masové souboje, kde přijdou ke slovu i zbraně na blízko. Proti Coltovi stojí v drtivé většině případů velká přesila, zbylé okolnosti vám však hrají do karet. Především je systém míření velmi shovívavý a můžete se spolehnout, že nepřítele trefíte, i když vám náhodou muška ujede dobře půl metru od jeho těla. Opět pozůstatek vývoje pro konzole, který nebral v potaz možnosti klávesnice a myši. Zřídkakdy se vám povede být bez munice, kromě toho ji pro základní revolvery ani nepotřebujete. Zbraně se dělí do několika tříd, z nichž v průběhu hry získáváte stále lepší exempláře, rozhodně však nečekejte cokoliv neobvyklého. Nenormální je snad jen účinnost střelných, sečných i bodných zbraní všeho druhu, které Colt používá. Po dobře zasazené ráně odletí nepříteli z hlavy kus lebky i s mozkem, krev bohatě prýští a pokud zakoupíte skalpovací nůž, můžete padlé nepřátele ještě brutálně dodělat. Boje jsou dynamické a zábavné, kromě toho je tu nezvyklá možnost jejich absolvování přímo ze sedla.

Důležité je i zahrnutí quick-draw, neboli střelby od boku. V praxi to znamená bullet-time, který vám krom toho dá i možnost přepínat stiskem jednoho tlačítka mezi nepřáteli ve vašem okolí. Celkově vzato, Gun je opravdu jednoduchá a přístupná hra, se kterou by neměli mít potíže ani naprostí začátečníci. Na druhou stranu by si měli dát veteráni pozor, nemuseli by tu nalézt takovou výzvu, na kterou jsou odjinud zvyklí. Po smrti vás ke všemu hra vrátí zpátky do akce maximálně pár minut od místa skonu, a to při plném zdraví a zásobou munice. Pokud nemáte rádi frustrující hry, Gun si zamilujete.

Technicky je Gun nedopečený, stejně jako některé herní složky. Animace pohybu postav i koní jsou perfektní, bez chybičky, ale na druhou stranu by texturám neuškodilo detailnější zpracování. Řadu nedostatků zakryjí pokročilé efekty, které udělaly z ošklivého káčete labuť například i v české hře Cold War. Hlavní je, že prostředí vypadá vcelku uvěřitelně a i když vás grafika neohromí, ani vás neodradí. Zato zvuky jsou perfektní, zvláště pak profesionální dabing v čele s hercem Thomasem Janem v roli Colta (znáte jej například z filmu i hry Punisher). Monumentální hudba také neuškodí.

Gun
Xbox Xbox
Nintendo GameCube GameCube

Gun je potenciální klasika, která bohužel selhává v několika klíčových aspektech. Pokud se však někdy dočkáme druhého dílu, ve kterém se Neversoftu odhodlá vychytat všechny chyby jedničky, může se z Gun stát opravdový hit. Prozatím je to „jen“ solidní akční hra.

Výborné souboje, podpořené dobře zahrnutou brutalitou, která potěší oko sadistovo. Velice dobré zvukové provedení a dějová linie.
Příliš krátké a jednoduché, navíc podpořené "nedopečeností" řady prvků. Celkový dojem ze hry tím dost trpí, jednoduše je vše pryč dřív, než se do toho stihnete pořádně ponořit.